ð°. ððð¶ð²ð»Ì ððŒð¯ð¶ð²ð ð ð¯ðŒððð®ð»ð¶ð°ððº ðð¹ð²ðŒðœð®ðð¿ð®
Niejednokrotnie wspominaÅam na bottanicum oraz pachnÄ
cych spotkaniach o Kleopatrze, jej historia jest barwna i bardzo ciekawa. Kleopatra byÅa znana ze swojej wÅadzy oraz kochania pachnideÅ, których przez caÅe swoje ÅŒycie sobie nie szczÄdziÅa.
ð ð»ð¶ð²ð· ðð»ð®ð»ððº ð³ð®ðžðð²ðº ðºðŒðÌð² ð¯ðð°Ì ð¶ðÌ ðð¹ð²ðŒðœð®ðð¿ð® ð¯ðÅð® ð®ð¹ð°ðµð²ðºð¶ð°ððžð®Ìš, ð»ð®ððžðŒðð°ððð»ð¶ð®Ìš ðŒð¿ð®ð ð¹ð²ðžð®ð¿ðžð®Ìš, ð»ð®ððžð¶ ðœðŒð¯ð¶ð²ð¿ð®Åð® ð ð ð®ð¿ð¶ð¶ ðÌðð±ðŒÌððžð¶.
ð£ð¿ðð²ðð¿ðð®Åð ðð¿ðð ðð²ðžððð ðððžð®ððð·ð®Ìšð°ð² ð»ð® ððŒ ð¶ðÌ ðð¹ð²ðŒðœð®ðð¿ð® ð¯ðÅð® ð®ð¹ð°ðµð²ðºð¶ð°ððžð®Ìš. Jednym z nich jest âððµð¿ðððŒðœð²ð¶ð® ðŒð³ ðð¹ð²ðŒðœð®ðð¿ð®â, który zawiera nakreÅlone przez KleopatrÄ diagramy i symbole pokazujÄ
ce jej twórczy geniusz.
Kleopatra eksperymentowaÅa z praktycznÄ
alchemiÄ
, ðœð¿ð®ðð±ðŒðœðŒð±ðŒð¯ð»ð¶ð² ð¯ðÅð® ð·ð²ð±ð»ð®Ìš ð ð°ððð²ð¿ð²ð°ðµ ðžðŒð¯ð¶ð²ð°ðð°ðµ ð®ð¹ð°ðµð²ðºð¶ð°ðð²ðž, ðžððŒÌð¿ð² ðœðŒðð¿ð®ð³ð¶Åð ððððŒð¿ððð°Ì ðžð®ðºð¶ð²ð»Ì ð®ð¹ð°ðµð²ðºð¶ð°ðð»ð.
Niektórzy badacze uwaÅŒajÄ
KleopatrÄ za wynalazczyniÄ alembika.
Alchemicy wierzyli w ð¶ð±ð²ð²Ìš ðµðŒðºðð»ðžðð¹ððð®, która polegaÅa na wykorzystaniu ludzkich pÅynów ustrojowych, które mieszano z glinÄ
lub ziemiÄ
. Niektórzy alchemicy za czasów Kleopatry uwaÅŒali, ÅŒe homunkulusy potrzebujÄ
kobiecego Åona by rosnÄ
Ä, dÄ
ÅŒyli by ono siÄ tam nie znajdowaÅo co umoÅŒliwiÅoby im posiadanie specjalnych mocy nie zanieszczonych kobietami. Kleopatra studiowaÅa tÄ teoriÄ i siÄ z niÄ
nie zgadzaÅa, uwaÅŒaÅa jÄ
za bÅÄdnÄ
co jest dowodem na myÅlowe wyprzedzenie czasów, w których ÅŒyÅa.
Jako ciekawostka Kleopatra wykorzystywaÅa swój makijaÅŒ oraz perfumy do realizacji zamierzonych celów politycznych oraz pokazanie swojej wÅadzy.
MakijaÅŒ za czasów staroÅŒytnych miaÅ funkcje zdrowotne jak to wspomniaÅam w pierwszym poÅcie, lecz z drugiej strony byÅ bardzo toksyczny. Zielony malachit, którym przyozdobiaÅa powieki Kleopatra pochodziÅ z miedzi a czarny kohl byÅ z oÅowiu, mieszane to byÅo z kaczym tÅuszczem, który wcierany w skórÄ po jakimÅ czasie skutkowaÅ powaÅŒnymi schorzeniami.
Od zawsze mÄÅŒczyźni mieli zastrzeÅŒenia co do noszenia makijaÅŒu oraz perfum przez kobiety (korci mnie bardzo napisanie artykuÅu jak mÄÅŒczyźni na przestrzeni wieków postrzegali piÄkno kobiet i jak nakazywali by siÄ ubieraÅy, zachowywaÅy oraz malowaÅy, w czasach nowoÅŒytnych kobiety zajmujÄ
ce siÄ alchemiÄ
oraz wytwarzaniem pachnideÅ trafiaÅy na stos). ðððÌ ðŠð²ð»ð²ðžð® ðœðŒðŽð®ð¿ð±ðð®Å ðžðŒð¯ð¶ð²ðð®ðºð¶, ðžððŒÌð¿ð² ð»ðŒðð¶Åð ðºð®ðžð¶ð·ð®ðÌ ðŒð¿ð®ð ðððŒððŒðð®Åð ðœð®ð°ðµð»ð¶ð±Åð®, ððð®ðÌð®Å ððŒ ðð® ððœð®ð±ð²ðž ðºðŒð¿ð®ð¹ð»ðŒðÌð°ð¶.
ð¢ðð¶ð±ð¶ððð byÅ piewcÄ
myÅli iÅŒ kobiety owszem mogÄ
stosowaÄ makijaÅŒ, lecz gdy byÅ on tylko i wyÅÄ
cznie naturalny i subtelny.
Monika